((زندگی سالم))

مرجعی به روز در زمینه ی بهداشت و سلامت

((زندگی سالم))

مرجعی به روز در زمینه ی بهداشت و سلامت

اطلاعات دارویی در رابطه با “نورتریپتیلین”

اطلاعات دارویی نورتریپتیلین

نام ژنریک (علمی)نورتریپتیلین

نورتریپتیلین

نورتریپتیلین (Nortriptyline)

نام های تجاری
 nortriptyline ، نورتریپتیلین
  
Pamelor (پاملور), Aventyl Hydrochloride (آونتیل هیدروکلرید)
 
طبقه بندی فارماکولوژیک
 
ضدافسردگی سه حلقه ا ی.
 
طبقه بندی درمانی
 
ضدافسردگی.
 
(به انگلیسی:Nortriptyline) دارویی از گروه ضدافسردگی های سه حلقه ای یا TCA است که برای درمان اختلال افسردگی اساسی برخی بیماری های دیگر اعصاب به کار می رود.
 
نورتریپتیلین
عوارض نورتریپتیلین
 
موارد و مقدار مصرف
 
الف) افسردگی، بیماری پانیک.
 
بزرگسالان:از راه خوراکی مقدار 25 میلی گرم 4-3 بار در روز مصرف می شود و به تدریج تا حداکثر mg/kg 150 افزایش می یابد. به جای آن ، می توان مقدار تام مصرف روزانه را به هنگام خواب مصرف کرد.
بیماران مسن یا نوجوانان:مقدار 50-30 میلی گرم از راه خوراکی و در دوزهای منقسم مصرف می شود.
 
ب) ترک سیگار.
 
بزرگسالان:روزانه mg 25 از راه خوراکی مصرف می شود که می توان میزان مصرف را به صورت تدریجی تا mg 100-75 در روز افزایش داد. دارو را باید 28-10 روز قبل از تاریخ شروع ترک آغاز نمود.
 
قبل از مصرف قرص نورتریپتیلین موارد زیر با پزشک خود مشورت نمائید:
 
1_ وجود هر نوع حساسیت به ضد افسردگی های سه حلقه ای،ماپروتیلین یا ترازودون.
 
2_در صورت حاملگی و شیردهی.
 
3_در صورت مصرف هر نوع دارو بخصوص تضعیف کننده های سیستم اعصاب مرکزی، داروهای ضدتیروئید،سایمتیدین،کلونیدین،گوانیتیدین،فنوتیازینها ، داروهایی که باعث ایجاد عوارض اکستراپیرامیدال میگردد، مهارکننده های منوآمینو اکسیدازو مقلدهای سمپاتیک.
 
4_در صورت ابتلاء به هر نوع بیماری بخصوص آسم،اختلالات دوقطبی (مانیک-دپرسیون)، اختلالات خونی،اختلالات قلبی
عروقی،اختلالات گوارشی،آب مرواریدیاافزایش فشارداخل کره چشم،بیماری کبدی،پرکاری تیروئید،بزرگی پروستات،بیماری کلیوی، شیزوفرنی، حملات تشنجی، تاخیردردفع ادرار.
 
چگونه باید نورتریپتیلین را مصرف کنید؟
 
این دارو را دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف کنید. تمامی دستور العمل های موجود بر روی دارو را دنبال کنید. پزشک ممکن است در طول فرآیند درمان دوز دارو را تغییر دهد. این دارو را بیشتر و یا کمتر از طول دوره ی درمان مصرف نکنید.
اگر به جراحی نیاز دارید مصرف این دارو را به جراح خود اطلاع دهید. ممکن است به مدت کوتاه مصرف این دارو را متوقف کنید.
 
مصرف نورتریپتیلین را به صورت ناگهانی قطع نکنید. در مورد قطع مصرف حتما با پزشک معالج خود صحبت کنید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا نشانه های شما بهتر شود. این دارو را طبق تجویز پزشک و در زمان های گفته شده مصرف کنید. نورتریپتیلین را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگه دارید.
 
اگر مصرف این دارو را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟
 
به محض یادآوری داروی از دست رفته را مصرف کنید. اگر نزدیک مصرف دوز بعدی هستید، دوز قبلی را که فراموش کرده اید مصرف نکنید.
 
اگر نورتریپتیلین بیش از حد مصرف شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
 
در این گونه موارد باید با اورژانس تماس گرفته و یا سریعا به پزشک مراجعه شود.
 
مصرف بیش از حد این دارو می تواند کشنده باشد.
 
مکانیسم اثر نورتریپتیلن
 
از طریق مهار برداشت مجدد نوراپی نفرین و سروتونین توسط پایانه سلول عصبی پیش سیناپسی، غلظت سیناپسی آنها را در سیستم عصبی مرکزی افزایش می دهد.
 
فارماکوکینتیک نورتریپتیلن
 
این دارو پس از تجویز خوراکی به سرعت و بطور کامل جذب می شود. دارای متابولیسم گذر اول کبدی است. راه دفع دارو کلیوی است. زمان شروع اثر دارو به عنوان ضد افسردگی 3-2هفته پس از مصرف و نیمه عمر آن 44-18 ساعت می باشد. پیوند این دارو به پروتئین پلاسما زیاد می باشد
 
موارد منع مصرف و احتیاط
 
موارد منع مصرف:
 
حساسیت مفرط شناخته شده نسبت به داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و ترکیبات وابسته به آنها، مرحله حاد بهبود انفارکتوس
میوکارد (MI) (ممکن است موجب آریتمی، کاهش عملکرد قلبی شود)، اغما یا کاهش شدید فعالیت تنفسی (به دلیل کاهش فعالیت CNS)، همزمان با مصرف داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز یا طی 14 روز پس از خاتمه درمان با این داروها (ممکن است موجب تحریک بیش از حد سمپاتیک، همراه با بحران هایپرتانسیون، هایپرترمی و حملات تشنجی شود ).
 
موارد احتیاط:
 
بیماری های دیگر قلبی (آریتمی، نارسایی احتقانی قلب ، آنژین صدری، بیماری دریچه های قلب با بلوک قلبی)، اختلالات تنفسی، الکلسیم، صرع، و اختلالات تشنجی دیگر (ممکن است آستانه تشنج را کاهش دهد)، الکتروشوک درمانی (به دلیل افزایش خطر هیپومانیا و دلیریوم)، بیماری دوقطبی، گلوکوم (حتی مقادیر معمول این دارو ممکن است فشار داخل چشم را افزایش دهد)، پرکاری تیروئید، یا مصرف هورمونهای تیروئیدی، دیابت نوع I و II، هیپرتروفی پروستات ، انسداد فلجی روده یا احتباس ادرار (ممکن است موجب بدتر شدن این حالات شود)، اختلال عملکرد کبد با کلیه (اختلال در متابولیسم و دفع دارو ممکن است موجب تجمع آن شود)، بیماری پارکینسون، مصرف همزمان داروهای بیهوش کننده عمومی. ضدافسردگی ها منجر به افزایش خطر خودکشی در کودکان ، نوجوانان و جوانان (24-18 سال) مبتلا به افسردگی می شوند (در این افراد با احتیاط مصرف شود)، بیماران مبتلا به دیابت، نارسایی کبدی و کلیوی.
 
مصرف در سالمندان:
 
در این بیماران ممکن است کاهش مقدار مصرف لازم باشد. خطر بروز عوارض قلبی دارو در سالمندان بیشتر است. احتمال افت فشار خون با نورتریپتیلین کمتر از سایر ضدافسردگی های سه حلقه ای است.
 
مصرف در کودکان:
 
مصرف این دارو در کودکان توصیه نمی شود. برای نوجوانان ممکن است کاهش مقدار مصرف لازم باشد.
 
مصرف نورتریپتیلین در بارداری
 
FDA طبقه بندی:D.
 
مصرف نورتریپتیلین در دوران شیردهی
 
این دارو با غلظت های کم در شیر ترشح می شود. منافع دارو در مقابل مضرات آن باید سنجیده شود.
 
اثر بر آزمایشهای تشخیصی
 
نورتریپتیلین ممکن است زمان لازم برای انتقال جریان الکتریکی قلب را طولانی سازد (طولانی شدن فاصله های QT و PR و پهن شدن موج T بر رو ی الکتروکارد یوگرام). همچنین، این دارو ممکن است نتایج تستهای عملکرد کبد را افزایش دهد، تعداد گلبول های سفید خون را کاهش و غلظت سرمی گلوکز را کاهش یا افزایش دهد.
 
تداخل های دارویی آن:
 
مصرف همزمان این دارو با مهار کننده های آنزیم MAO باعث تحریک CNS و بالارفتن فشارخون میگردد. این دارو از طریق کاهش آستانه تشنج با اثر داروهای ضدصرع، مقابله میکند. بعضی از داروهای ضدصرع با کاهش غلظت پلاسمایی نورتریپتیلین، اثر ضدافسردگی آن را کاهش میدهند. این دارو اثر پائین آورنده فشار خون کلونیدین و گوانتیدین را کاهش میدهد
 
. مصرف همزمان این دارو با فنوتیازین ها موجب افزایش عوارض جانبی آنتی موسکارینی و تسکین بخش هر دو دارو میشود. همچنین احتمال بروز حملات تشنجی را افزایش میدهد. مصرف همزمان این دارو با داروهای مقلد سمپاتیک ممکن است سبب تشدید عوارض قلبی – عروقی و احتمالاًبروز آریتمی، تاکیکاردی یا افزایش فشارخون شود. مصرف همزمان این دارو با داروهای ضدتیروئید ممکن است خطر بروز اگرانولوسیتوز را افزایش دهد. مصرف همزمان فرآورده های حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS با این دارو ممکن است سبب بروز ضعف شدید CNS، ضعف تنفسی و کاهش فشارخون شود.
 
سایمتیدین بامهار متابولیسم این دارو، غلظت پلاسمایی آن را افزایش میدهد. درصورت تزریق داخل نخاعی متریزامید همزمان با مصرف این دارو، احتمال بروز حملات تشنجیافزایش می یابدو بنابراین باید از 48 ساعت قبل و تا 24 ساعت بعد از میلوگرافی مصرف نورتریپتیلین قطع شود.
 
مسمومیت و درمان
 
تظاهرات بالینی:
 
12 ساعت اول بعد از مصرف حاد دارو ، مرحله تحریکی بوده که با فعالیت بیش از حد آنتی کولینرژیک مشخص می شود (آشفتگی، تحریک، گیجی، احتباس ادرار، خشک شدن غشاهای مخاطی، گشاد شدن مردمک چشم، یبوست و انسداد فلجی روده ). به دنبال آن اثرات تضعیف CNS بروز می کند.
 
از جمله هایپوترمی، کاهش رفلکس ها یا فقدان آنها، رخوت، افت فشار خون،سیانوز و آریتمی (شامل تاکیکاردی، اختلال در انتقال جریان الکتریکی قلب و اثرات شبه کینیدین بر روی EKG). شدت مسمومیت را می توان از روی طولان ی شدن کمپلکس QRS به بیش از ms 100 تخمین زد که معمولاً نشان دهنده غلظت سرمی بیش از mg/ml 1000 است. اسیدوز متابولیک ممکن است به دنبال افت فشار خون، کاهش تهویه تنفسی و تشنجات بروز کند.
 
درمان:
 
علامتی و حمایتی، از جمله باز نگهداشتن راه تنفسی، ثابت نگهداشتن درجه حرارت بدن و حفظ تعادل مایعات و الکترولیتها است. در صورت هوشیار بودن بیمار، می توان با تجویز شربت اپیکا ایجاد استفراغ کرد. به دنبال آن با شستشوی معده و تجویز ذغال فعال ، می توان از جذب بیشتر دارو جلوگیری کرد. دیالیز معمولاً بی اثر است. حملات تشنجی را می توان با تجویز دیازپام یا فنی توئین تزریقی، آریتمی را با تجویز فنی توئین یا لیدوکائین تزریقی، و اسیدوز را با تجویز بیکربنات سدیم درمان کرد. باید از تجویز باربیتوراتها خودداری شود ، زیرا ممکن است اثرات تضیعف تنفسی و CNS را افزایش دهند.
 
عوارض جانبی قرص نورتریپتیلین
 
هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکنست باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمیشود ،در صورت بروز مزاحمت هر یک از عوارض زیربا پزشک مشورت نمائید:
 
اختلالات بینایی،گیجی،توهم،هالوسیناسیون،اختلال در ادرار،بی نظمی درطپش قلب ،لرزش در عضلات بخصوص
بازوها،دستها،سروزبان،کاهش فشارخون ، عوارض شبه پارکینسون،بی قراری،عصبانی شدن،اختلال در عملکردجنسی ،عوارض
آلرژیک،اختلالات خونی،یرقان کلستاتیک،حملات تشنجی.
 
نکات برای مصرف این دارو :
 
1- ازقطع ناگهانی مصرف دارو باید پرهیز شود. درصورت نیاز، کاهش مقدار مصرف بتدریج درطول یک دوره حداقل 4 هفته ای باید انجام شود.
 
2-در هفته های اول درمان به دلیل افزایش تمایل به خودکشی باید بیمار را تحت نظر قرارداد.
 
3-بیش از یک داروی ضدافسردگی در یک زمان نباید تجویز شود.
 
4-برای شروع اثرات درمانی این دارو حداقل 2 هفته وقت لازم است.
 
5-درمان سالمندان باید باحداقل مقدار شروع شود، زیرا به عوارض جانبی این دارو حساسترند.
 
6-به علت نیمه عمر طولانی دارو، تجویز یکباره آن در موقع خواب،کفایت میکند.
 
7-به بیمار باید یادآوری شود که در صورت بروز علائم آنتی موسکارینی به درمان ادامه دهد، چون به این اثرات تاحدی تحمل حاصل میشود.
 
8-درصورت وجود سابقه مصرف مهارکننده های آنزیم MAO توسط بیمار، باید دوهفته بعد از قطع مصرف آن، مصرف این دارو را آغازنمود.
 
9-درصورت ضرورت مصرف داروی مهارکننده MAO باید حداقل یک هفته میان قطع مصرف این دارو و شروع داروی جدید فاصله ایجاد شود.
 
10-این دارو با ایجاد خواب آلودگی، ممکن است براعمالی که نیاز به مهارت و هوشیاری دارند،مانند رانندگی، تاثیر بگذارد.
 
11-دوره درمان با این دارو باید کامل شود. این دارو نباید بیش از مقدار توصیه شده، مصرف شود.
 
12-درصورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، اگر رژیم درمانی بصورت چند نوبت در روز باشد،به محض به یادآوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگراینکه تقریباًزمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده باشد.در اینصورت، مقدار مصرف بعدی نیز نباید دوبرابر گردد. اگر رژیم درمانی بصورت مصرف درهنگام خواب باشد، نباید هنگام صبح دارو مصرف شود. بهتر است در این موارد با پزشک مشورت گردد.
 
13-به دلیل احتمال بروز منگی و سرگیجه، هنگام برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده یا نشسته باید احتیاط نمود.
 
14-بامصرف این دارو، خشکی دهان ممکن است بروز نماید. درصورت تداوم این عارضه به مدت بیش از 2 هفته، باید به پزشک مراجعه نمود.
 
15-احتمال بروز حساسیت به نور بامصرف این دارو وجود دارد، لذا ضروری است از پوشش ضدآفتاب استفاده شود.
 
16-بیمار باید 7-3 روز پس از قطع مصرف تحت نظر باشد.
 
17-درصورت نیاز به هرگونه عمل جراحی یا درمان اضطراری، پزشک باید از مصرف دارو مطلع شود.

دارو های هم گروه نورتریپتیلن 

  • Amitriptyline
  • Amoxapine
  • Clomipramine
  • Desipramine
  • Doxepin
  • Imipramine
  • Trimipramine
  • Maprotiline
  • Protriptyline
 
عوارض نورتریپتیلین
شرایط نگهداری نورتریپتیلین
 
شرایط نگهداری قرص نورتریپتیلین:
 
ـ دارو را دور از نور و رطوبت در دمای بین 15تا30 درجه سانتیگراد در ظروف کاملاً در بسته نگهداری نمایید.
 
ـ دارو را دور از دسترس اطفال قرار دهید.
 
ـ از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری نمایید.
 منبع:نمناک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.